Kinnisvaraturg maaklerite pilgu läbi

Artikkel ilmus algselt väljaandes Eesti Ehitus ja Kinnisvara, Sügis 2025

Autor: Liisbet Estra

Sageli võib kinnisvara ostjatel ja müüjatel olla stereotüüpne arusaam, et maaklerid on vaid ostu-müügi vahendajad, kelle peale kulub põhjendamatult suur summa vahendustasu. Tegelikkuses kannab hea maakler tunduvalt suuremat vastutust ning on kliendile olemas ka ajal, mil aktiivselt ostu-müügiga ei tegeleta. Uus Maa Pro kutseline kinnisvaramaakler Egle Selge ning VIA Kinnisvara kutseline maakler ja tegevjuht Iris Öpik selgitavad, mida kinnisvaraturg täna maakleritelt nõuab.

Ostjate eelistused on viimastel aastatel muutunud 

Iris Öpik tunnistab, et kuigi kinnisvara hind on ostjate seas läbi aegade üheks olulisemaks kriteeriumiks olnud, on täna üha päevakajalisemaks muutunud ka energiatõhusus: “Üldine hinnatõus puudutab kõiki ning seetõttu on eluasemekulude kokkuhoid tänu energiatõhususele väga oluline.”

Ka Egle Selge leiab, et hind ja igakuised kõrvalkulud – sh energiamärgis ja küttelahendused – on kinnisvara soetamisel täna üheks kõige olulisemaks kriteeriumiks. “Prioriteediks on võimalikult madalad kõrvalkulud, aga üha enam ka igapäevaelu mugavus: et ümbruses oleks olemas toimiv taristu ehk kool, lasteaed, kauplused, ühistransport ja ka näiteks sportimisvõimalused ning meelelahutus,” nendib Selge.

Hoone seisukord on ostjate silmis täna samuti tähtis argument. ”Eelistatakse pigem heas seisukorras ja renoveeritud elamispinda, et oleks võimalik kohe sisse kolida ja minimaalselt kinnisvara värskendamisesse investeerida,” räägib Selge. ”Lisaks on ostjad viimastel aastatel teadlikumaks muutunud: oskavad ise uurida ostetava vara dokumentatsiooni ja selle korrasolekut ning loomulikult pärivad võimalike varjatud puuduste kohta. Ise olen järjest enam kokku puutunud ka keskkonnateadlike ostjatega – olgu siis teemaks joogivee kvaliteet või radooniohu hindamine,” lisab Öpik.

Turumuutused mõjutavad pidevalt maaklerite tööd

Nii Öpik kui ka Selge nendivad, et täna on kinnisvaraturul müüjaid rohkem kui aktiivseid ostjaid. ”Pakkumisi on palju ja seda enam vajatakse professionaalse maakleri abi, et jõuda tehinguni kiiremini ja parematel tingimustel,” sõnab Iris. Egle tõstab esile, et rohkete valikuvariantide olemasolu annab ostjatele ka hea võimaluse hinna osas läbirääkimisi pidada.

Töö maaklerina seisneb Selge sõnul täna varasemaga võrreldes palju rohkem kinnisvaraobjekti müügiprotsessi juhtimises ja müüja ootuste haldamises: ”Mul tuleb tihti selgitada müüjale turuolukorda ja aidata hinnastrateegia õigesti paika panna. Kui näiteks 2021. aastal sai kuulutus portaalis üleval olla vaid 1-2 päeva enne reaalse ostjani jõudmist, siis täna tuleb arvestada, et müügiperiood võib kesta mitu kuud või kauemgi.”

Maakler ei ole pelgalt tehingu vahendaja

Uus Maa Pro kutseline kinnisvaramaakler leiab, et maaklerite vahel on alati olnud suur konkurents, ent viimastel aastatel on see muutunud sisulisemaks. ”Kui varem piisas lihtsalt objektide kinnisvaraportaali üles riputamisest ja müügitehingu vahendamisest, siis täna on klient palju teadlikum ja ootab maaklerilt lisaväärtusi, nt professionaalset turuanalüüsi, objekti hinnastamist ning läbimõeldud ja proaktiivset turundusstrateegiat,” jagab Selge ning tunnistab, et üha olulisem on maaklerite poolt pakutava teenuse kvaliteet ja professionaalsus.

VIA Kinnisvara kutseline maakler ja tegevjuht aga eriti teravat konkurentsi maaklerite vahel tundnud ei ole: ”Pigem suhtume üksteisesse kui kolleegidesse ja teeme võimalusel koostööd – eesmärk on ju alati pakkuda oma kliendile parimat teenust.”

Eduka maakleri tunneb ära just nende omaduste põhjal

Egle tunneb, et täna eristab edukat maaklerit turul see, kui ta suudab olla kliendi jaoks pikaajaline koostööpartner, mitte pelgalt ühe kinnisvaraobjekti vahendaja: ”Edukas maakler suudab kliendile pakkuda terviklahendusi: olulised on nii kinnisvaraobjekti hinna ja müügiperioodi realistlik määramine kui ka turundus- ja digikanalite oskuslik kasutamine.” Lisaks tõstab Selge esile kvaliteetse kontaktvõrgustiku olemasolu ning kliendi toetamise ka ajal, mil too parasjagu kinnisvara ei müü ega osta: ”Hea maakler pakub kliendile lisandväärtust ka siis, kui on vaja soovitust usaldusväärse koristaja, elektriku või ehituseksperdi leidmisel. Maakleri teebki edukaks tema võime olla kättesaadav, aus ja pikaajaliselt usaldusväärne.”

Ka Iris nendib, et kõik eelnevalt nimetatu on maakleri töö puhul olulise tähtsusega. Eraldi tõstab Öpik aga esile veel töökuse, paindlikkuse ning hoolivuse. ”Kinnisvara ei ole ruutmeetrid ja seinad. See on kellegi kodu ning tihti seotud emotsioonide ja suurte elumuutustega. Hea maakler on kliendile abiks terve selle teekonna vältel – just inimkeskne lähenemine ja professionaalsus eristab häid maaklereid teistest” leiab äsja oma kinnisvarabüroo asutanud Öpik.

Konkurentsis tuleb silma paista

Maaklereid on kinnisvaraturul palju ning see seab uute tulijate ees lati üsna kõrgele – tuleb olla väga motiveeritud ja tugeva enesedistsipliiniga. “Maaklerina töötades peab olema siiras huvi mitte ainult kinnisvara, vaid ka inimeste ja suhtlemise vastu ning abiks on kindlasti suur tutvusringkond ja aktiivne sotsiaalmeedia kasutamise oskus. Üldiselt aitavad aga uutel maakleritel turule siseneda eelkõige suured bürood, kellel on tugevad taustajõud ning mentoriteks kogenud maaklerid,” räägib Öpik.

Ka Egle nendib, et uute maaklerite jaoks on suure konkurentsi keskel turule sisenemine keeruline, ent usub, et proaktiivsus ja järjekindlus võivad aidata aga uuel maakleril ka juba paari aastaga edu saavutada.